Nuffnang.com.my

Wednesday, September 25, 2013

Ekzema oh ekzema

Ekzema? Mungkin golongan yang dah bergelar ibu bapa tahu serba sedikit mengenai ekzema. Maklumlah, bila dah ada anak, macam-macam informasi kita cuba cari dalam mendapatkan yang terbaik untuk anak-anak kita. Secara tak langsung, mungkin kita akan terjumpa atau terserempak dengan beberapa kes berkenaan ekzema ni.

Jadi, apa sebenarnya ekzema? 

Ekzema merupakan keadaan kulit yang merengsa atau keradangan sehingga menyebabkan timbulnya simtom seperti kemerahan, ruam, kegatalan, berair dan macam-macam lagi. Ekzema juga ada dikaitkan dengan sistem imun badan yang lemah (boleh rujuk link ini http://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/guide/atopic-dermatitis-eczema). Ekzema juga boleh menjadi tersangatlah gatal sampaikan orang dewasa macam saya ni pun tak boleh tahan, apalagi kanak-kanak macam Amni yang tak pandai lagi nak bercakap tu.

Ekzema dengan luka pada jari tengah dan manis yang dah mula kering
Ekzema boleh muncul semasa seseorang itu masih bayi lagi, dan selalunya akan hilang bila dah meningkat dewasa. 

Tapi tidak bagi saya, ekzema pada tangan saya masih ada, cuma terkawal dan hanya muncul bila stress (contohnya bila saya sangat mengantuk, dan bertahan supaya tak tidur, secara automatik tangan saya akan gatal..maka dapatlah hasil seperti gambar di sebelah tu..)

Tapi, jangan risau, ekzema mungkin tak dapat diubati sepenuhnya (sebab ada sesetengah ekzema juga berpunca dari genetik..macam saya), tapi ekzema masih boleh dikawal dan ianya tidak berjangkit.


Gambar di atas tu pula gambar Amni semasa umurnya 7 bulan. Kalut kami suami isteri sebab masa ni ekzema Amni dah mula naik ke muka, ditambah pula dia dah mula pandai nak menggaru. Setiap malam akan ada tragedi berdarah sebab memang Amni akan menggaru sampai berdarah kulitnya dek kerana gatal (walaupun kuku dah sehabis pendek).

Kami pun bertanya pada mak saya tentang pengalamannya,  rupa-rupanya semasa saya kecil, macam ini jugalah saya. Setiap malam cadar berdarah. Mak dan bak tak cukup tidur disebabkan saya yang tak boleh tidur kerana kulit yang gatal..oh kisahnya..bersabarlah wahai hati
.




No comments:

Post a Comment